Kwaliteit op afstand

Jacqueline vertelt hoe we in de coronatijd bij ChangeCreators vanuit huis kandidaten en werkgevers ondersteunen.

“We leven momenteel in een gekke wereld. Een tijd waarin cv eerder met corona virus wordt geassocieerd dan met curriculum vitae. Dat is heel snel gegaan. Van handen wassen, geen handen schudden en de deurklinken op kantoor schoonmaken, moesten we ineens kijken of beide partijen geen corona-achtige klachten hadden en of afspraken wel of niet door konden gaan. We hielden ons aan de richtlijnen van het RIVM en handelden vanuit de informatie die op dat moment voorhanden was.”

Veiligheid en gezondheid boven alles

“Toch voelde het niet verantwoord toen ik met een kandidaat met longproblemen naar een WIA-keuring moest. Wat als ik het coronavirus wel bij me droeg maar geen klachten had? En wat als zij het daar zou oplopen? Toch was de kandidaat vastbesloten om te gaan. Zij wilde immers duidelijkheid over haar toekomst. Uiteindelijk bleek dat de laatste dag dat ik onderweg was. Meteen daarna kwamen er nieuwe maatregelen en gingen we over op het werken op afstand. Dat is nu drie weken geleden.”

Hoewel deze begeleidingsvorm niet direct onze voorkeur heeft, kunnen trajecten zo wel doorgaan en krijgen onze kandidaten de ondersteuning die ze verdienen. Dat is in deze onzekere tijd essentieel. Zieke medewerkers maken zich immers zorgen over hoe ze hun uren moeten opbouwen. Anderen zijn bang voor ontslag, kunnen hun eigen onderneming niet verder opbouwen of boksen tegen de eenzaamheid van het thuiswerken op.

“Zelf liep ik er in de eerste week ook tegen aan, dat ik de hele dag op 1 plek moest zijn. Ik ben natuurlijk gewend om face to face gesprekken bij mensen thuis te voeren en continue onderweg te zijn voor jobcoaching, acquisitie en projecten. Ik vond het maar wat saai en tegelijk veel intensiever. Dat hoorde ik ook terug van andere adviseurs. Gelukkig was het een kwestie van wennen en beginnen we met z’n allen inmiddels onze draai te vinden in het videobellen en het voeren van lange telefoongesprekken.”

Op zoek naar alternatieven

Los van dat het nog steeds hartstikke druk is en kandidaten en opdrachtgevers sneller bellen omdat je beter bereikbaar bent, merken we dat je er creatief van wordt. We bedenken opdrachten die kandidaten thuis kunnen uitvoeren, hoe we het beste online testen kunnen bespreken en hoe we online bij evaluatiegesprekken kunnen aanschuiven, als kandidaten nog wel aan het werk zijn. Deskundigheidsbevordering gaat prima online, nu we fysiek geen bijeenkomsten mogen organiseren. Evenals werkoverleg, tips voor het thuiswerken en elkaar netwerkcontacten doorgeven.

Hoewel er op dit moment in bepaalde branches minder vacatures zijn, betekent dat niet dat er helemaal geen meer zijn. Ook kunnen we, nu sollicitatiegesprekken op locatie vaak afgezegd worden, wel actief zijn in de voorbereiding. Welke potentiële werkgevers gaan we alvast benaderen voor als het coronavirus achter de rug is, staan zij open voor een online sollicitatie- of netwerkgesprek, hoe zorgen we ervoor dat cv, brief en LinkedIn up to date zijn en hoe breng je hetgeen je wilt bereiken krachtig over?

“Daarnaast zijn er natuurlijk kandidaten die starten in cruciale beroepen of vitale processen. Zo begeleid ik verpleegkundigen die zijn gaan helpen in verpleeg- en ziekenhuizen en iemand die werkzaam is in de apothekersbranche. Bouwmedewerkers, schoonmakers, vrachtwagenchauffeurs, mensen in de supermarkt en hoveniers zijn over het algemeen ook gewoon aan de slag. Die begeleiden wij uiteraard goed. Evenals zieke medewerkers die in- of extern aan het re-integreren zijn. We helpen bij het bewaken van grenzen, denken mee over hoe ze hun werkzaamheden thuis of op de werkvloer het beste kunnen invullen en onderhouden contact met werkgevers, arbo-bedrijven en de bedrijfsarts.”

Blik op de toekomst

Spoor 2 re-integratie draait dus ook gewoon door. Zowel voor ons als voor bedrijven die te maken hebben met zieke medewerkers. We zorgen ervoor dat de acties die door het UWV worden verwacht ondernomen worden, dat dossiers goed op orde zijn en dat we kwaliteit blijven bieden. Daarbij hebben we ook een aantal tips rondom de Wet verbetering Poortwachter voor werkgevers. Doe er je voordeel mee. Laten we samen op het juiste spoor blijven en ons door deze coronatijd heen slaan!

Fotografie: ChangeCreators